استحمام بعد از جراحی بینی

دوره نقاهت جراحی بینی یک هفته می باشد و طی این یک هفته روی ساختمان بینی اسپلینت به همراه چسب قرار می گیرد که به منظور حفاظت و جلوگیری از جابه جایی استخوان و بافت جدید بینی می باشد. در این دوره نکات مراقبتی بسیار زیادی وجود دارد که دکتر شهرجردی بهترین جراح بینی تهران در زمان مشاوره و پیش از مرخص شدن از بیمارستان به بیماران گوش زد می کنند ، یکی از مهم ترین آن ها استحمام بعد از جراحی بینی می باشد.

 

استحمام بعد از جراحی بینی

 

استحمام قبل از عمل رینوپلاستی و دلیل آن

یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند ذهن افراد را در خصوص نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی به خود درگیر کند رعایت بهداشت شخصی بعد از جراحی رینوپلاستی می باشد. در این خصوص بهترین جراحان بینی توصیه می کنند شب پیش از عمل ، استحمام کنید چرا که بعد از جراحی حدود پنج الی شش روز اجازه شستشو سر و صورت خود را ندارید. بعد از استحمام شب قبل از هیج نوع اسپری ، کرم یا لوسیونی استفاده نکنید چرا که این مواد احتمال بروز عوارض جراحی بینی را مانند عفونت افزایش می دهند. استحمام بلافاصله بعد از عمل بینی نیز می تواند خطرناک باشد آن هم به دو دلیل مهم و اساسی. دلیل اول این است که استحمام باعث خیس شدن پانسمان و گچ روی بینی می شود و از همین رو احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد. دلیل دوم نیز این است که گرما و بخار موجود در حمام می تواند ورم بینی شما را افزایش دهد و اثرات بدی را بر روی نتیجه عمل بر جای بگذارد. اما به یاد داشته باشید که استحمام بعد از این مدت زمان بلامانع می باشد و توصیه می شود تا در زمان انجام آن مراقبت های زیر را در نظر بگیرد.

نحوه صحیح استحمام بعد از جراحی بینی

یکی از مسائل مهم مراقبت های بعد از عمل بینی می باشد که نقش بسیار مهمی را برای کسب نتایج مطلوب دارد. نحوه صحیح استحمام  و اینکه چند وقت بعد از رینوپلاستی می توان استحمام نمود از دغدغه افرادی است که اقدام به عمل جراحی زیبایی بینی می نمایند. نحوه استحمام و اقداماتی که برای محافظت از پانسمان بینی باید صورت گیرد به فرد قبل از عمل آموزش داده خواهد شد.  معمولا توصیه می شود از روش آرایشگر ها استفاده کنید، به این ترتیب که برای شستشوی مو های سر خود بر روی صندلی راحتی نسشته و سر خود را به سمت عقب خم کنید. پس از آن ، از یک همراه بخواهید تا به منظور شستشوی مو های شما به وسیله شانه و شامپو کمکتان کند. به این صورت که او کف بسیار کمی را درست کرده و سپس به وسیله شانه آن را به اطراف سر شما پخش کند. میزان کف ایجاد شده نباید به حدی باشد که کنترل کردن آن سخت باشد یا به سایر نقاط صورت شما تراوش نماید. با زیاد شدن میزان کف ، تعداد دفعات آبکشی سخت می شود و احتمال اینکه بینی شما خیس شود زیاد است. توصیه می شود زمان استحمام بعد از جراحی بینی  خود را به منظور جلوگیری از بروز التهاب و خشک نگه داشتن ناحیه جراحی ، کوتاه و مختصر باشد.

از چه زمان به بعد می توان به طور نرمال دوش گرفت؟

این وضعیت و نحوه شستشوی مو ها مطمئنا برای هر شخصی سخت و اذیت کننده می باشد. تعیین زمان دقیق برای از سر گرفتن استحمام ، در بیماران متفاوت می باشد. این امر به جراحی آن ها و همچنین پروسه بهبودی و فرایند ریکاوری وابسته می باشد. گاها یک هفته یا بیشتر لازم است تا بتوان دوش گرفتن را به طور نرمال از سر گرفت. حتماً در این خصوص با پزشک خود صحبت کنید و دستورالعمل های لازم را از او دریافت کنید. به یاد داشته باشید هرگز در خصوص استحمام بعد از جراحی بینی از پزشکان دیگر مشاوره نگرید چرا که تنها پزشک شما از وضعیت شما آگاه است و می تواند شما را در این خصوص راهنمایی کند. زمانی که اولین دوش خود را بعد از جراحی رینوپلاستی می گیرید و حتما به نکات و دستورالعمل های که پزشک شما بیان می کنند عمل کنید.

توصیه های لازم بعد از رینوپلاستی

  • طی یک هفته باید از پانسمان بینی محافظ کرد تا به هیچ عنوان خیس نشود.
  • خیس شدن موجب ایجاد حساسیت زیر پوست بینی و خارش شده و باعث شل شدن چسب و جابه جایی اسپلینت بینی شده و روی نتیجه جراحی بینی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
  • قبل از انجام جراحی استحمام نمایید تا یک یا دو روز اول نیاز به استحمام کردن نداشته باشید.
  • طی یک هفته صورت را با دستمال یا پنبه مرطوب تمیز کنید.

نکات زیر را در خصوص استحمام بعد از جراحی بینی به یاد داشته باشید !!

  • برای حمام رفتن از یک همراه کمک بگیرید.
  • آب مورد استفاده باید ولرم باشد زیرا گرمای آب ممکن است موجب سر گیجه شود و بهتر است حین استحمام حتی الامکان سر را به سمت پایین خم نکنید.
  • توصیه می شود از دوش تلفنی یا وان جهت شستشوی بدن و برای شستن سر از سرشوی های آرایشگاهی استفاده نمایید.
  • ابتدا بدن خود را بشویید و برای شستن سر روی یک صندلی به نحوی بنشینید که سر به عقب خم باشد و موها توسط همراه شسته شود.
  • بعد از یک هفته قبل از مراجعه به مطب به منظور برداشتن پانسمان بینی با خیال راحت و بطور کامل استحمام نمایید.
  • استحمام بعد از جراحی بینی موجب خیس خوردن و راحت تر جدا شدن اسپلینت بینی زمان مراجعه به مطب خواهد شد.
  • قابل ذکر است که بعد از برداشتن اسپلینت و پانسمان جراح بینی به بینی چسب می زند و طبق نظر جراح بینی چندیدن ماه بینی باید چسب داشته باشد.
  • برای استحمام نمودن طی زمانی که بینی چسب دارد می توان با چسب استحمام نموده و بعد از خیس خوردن و جدا شدن چسب را برداشت و بلافاصله بعد از استحمام دوباره روی بینی را چسب بزنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات