جراحی بینی استخوانی

به طور کلی جراحی بینی از لحاظ ساختمان اسکلت و غضروف به دو نوع جراحی بینی استخوانی و گوشتی  تقسیم می شود. دکتر بهزاد شهرجردی بهترین جراح بینی تهران در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به ویژگی های بینی استخوانی، روش های انجام جراحی ، مزایا و عوارض این نوع جراحی پرداخته اند و توضیحات خوب و مفیدی را ارائه داده اند که توصیه می شود قبل از انجام رینوپلاستی آن را مطلاعه کنید تا با دید باز تر و بهتر اقدام به انجام آن کنید. پس با ما همراه باشید.

 

 

مشخصات بینی استخوانی

بینی عقابی یا استخوانی ، پلی برآمده  به فرم منحنی و خمیده است. رفع برآمدگی یا قوز بینی ، یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد برای اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی بینی می باشد. بر اساس اندازه و مقدار برآمدگی پل بینی ، پزشک تکنیک مورد استفاده خود را در جراحی بینی استخوانی انتخاب می کند.

 استخوان و غضروف های بینی های استخوانی ، محکم است و پوست نازکی دارد و در حین جراحی این امکان را به جراح بینی می دهد تا تراش زیبایی بر روی بینی ایجاد نماید. همچنین باید توجه داشت به دلیل آن که پوست بینی نازک می باشد ، چنانچه کوچکترین ایرادی در انجام عمل بینی استخوانی رخ دهد ، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. روند کاهش میزان ورم و التیام زخم در بینی استخوانی سریع تر است. برای انجام جراحی، تنها زیبایی ظاهری بینی را در نظر نگیرید ، چرا که ، اگر هنگام انجام آن ، عملکرد تنفسی بینی آسیب ببیند ، ممکن است که جبران پذیر و قابل برطرف کردن نباشد .

علی رقم این که جراحی بینی استخوانی نسبت به عمل بینی های گوشتی برای پزشک به طور معمول راحت تر است و جراح جای مانور بیشتر، در نمایش مهارت خود دارد ،  به همین خاطر بهتر است برای انتخاب یک جراح خوب تحقیق کنید و با دقت انتخاب نمایید.

عوارض عمل بینی استخوانی

عمل بینی جزء کم ریسک ترین جراحی های زیبایی است اما ممکن است در هر عمل جراحی عوارضی همچون خونریزی، عفونت، واکنش جانبی به بیهوشی و هماتوم رخ دهد. هماتوم زمانی که رخ می دهد که خون در زیر پوست تجمع پیدا کرده باشد. برخی از عوارض کوتاه مدت جراحی کردن بینی های استخوانی عبارت اند از:

  • داشتن احساس درد

یکی از عوارض ناشی از انجام عمل بینی استخوانی داشتن احساس درد بیش از حد در نواحی اطراف بینی است. لازم به ذکر است که این درد به دلیل تراشیده شدن استخوان بینی و غضروف ها به وجود می آید که امری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

برای این کار پزشک قبل از مرخص شدن شما از بیمارستان دارو ها و مسکن هایی را تجویز می کند که با استفاده از آن ها می توانید این درد را کنترل و کاهش دهید. البته لازم نیست که برای مصرف دارو های مسکن تا زمان تشدید درد صبر کنید، هرگاه که احساس درد داشتید می توانید آن ها را مصرف نمایید.

  • ورم بینی

یکی از شایع ترین عوارض جانبی عمل جراحی بینی استخوانی ورم صورت، اطراف چشم و بینی است. تورم در روز های ابتدایی پس از انجام پروسه جراحی بسیار زیاد می باشد اما بعد از گذشت دو هفته به مرور زمان کاهش پیدا می یابد.

با این حال قابل ذکر است که در بعضی از موارد ممکن است ورم بینی تا 6 ماه بعد از عمل بینی استخوانی  نیز ادامه داشته باشد؛ به همین خاطر نتایج حاصل از انجام پروسه بعد از گذشت یک سال قابل مشاهده می باشد.
برای کاهش ورم بینی می توانید در زمان استراحت سر خود را بالا نگه دارید با این کار می توانید فشار خون و میزان سرعت گردش خون در ناحیه تحت درمان کاهش دهید، همچنین می توانید از کمپرس سرد نیز استفاده نمایید البته لازم به ذکر است که این عمل را باید هر ساعت به مدت یک ربع انجام دهید.

علاوه بر موارد ذکر شده دوری از برخورد حرارت و گرما و داشتن یک رژیم غذایی سالم و بدون نمک می تواند در کاهش میزان ورم بینی کمک بسیار زیادی کند.

  • کبودی

یکی دیگر از عوارض جانبی کوتاه مدت این نوع عمل کبودی می باشد که بیشتر در اطراف بینی و زیر چشم ها به وجود می آید. میزان وجود این کبودی بستگی به حساسیت خود متقاضی و مقدار تغییرات اعمال شده بر روی ساختار دماغ دارد. ممکن است این کبودی به مدت 10 الی 15 روز به طول بیانجامد.

با وجود این که کبودی نشانه عارضه های جدی و شدید تر نمی باشد اما لازم است برای جلوگیری از ایجاد مشکل حتما افراد وضعیت خود را در روز های بعد از جراحی بررسی کنند و در صورتی که شاهد موارد غیر طبیعی بودند به سرعت پزشک را در جریان آن قرار دهند.

به طور کلی جراحی بینی استخوانی اگر توسط یک جراح خوب و ماهر انجام شود هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت . در بینی های استخوانی رفع قوز بینی و کاهش سایز طول بینی بسیار مهم است به همین دلیل بهترین جراح بینی باید به خوبی بتواند بینی را فرم دهد تا بیمار از نتیجه آن راضی باشد . برای فرم دادن بینی ، پزشک باید به ساختار بینی دسترسی مستقیم داشته باشد و به طور همزمان تمامی بافت های درگیر در جراحی دماغ را کنترل کند به همین دلیل انجام عمل بینی استخوانی با لیزر تنها برای تبلیغ است و لیزر جایی در جراحی های بینی ندارد.

 

 

آیا امکان برگشت پذیری پس از بینی استخوانی وجود دارد ؟

برگشت پذیری پس ازانجام جراحی بینی استخوانی ، بسیار نادر و غیر معمول است و تنها در صورتی که بعد از جراحی ضربه ای به بینی وارد شود و بینی دچار تروما یا شکستگی بینی  بشود ، امکان دارد که ایراداتی در ظاهر بینی مجدداً رویت شود .

انواع روش های جراحی بینی استخوانی

رینوپلاستی بینی استخوانی به دو صورت باز و بسته انجام می شود که در ادامه به اختصار هر یک از این روش ها را توضیح خواهیم داد.

  • جراحی بینی باز

در عمل بینی استخوانی به روش باز برش های ایجاد شده در تیغه میان دو سوراخ بینی که اصطلاحا به آن کلوملا نیز گفته می شود، ایجاد خواهد شد. سپس با استفاده از ابزاری مخصوص پوست از ساختمان بینی فاصله گرفته و تغییرات با توجه به میزان ایرادات بینی و با در نظر گرفتن تناسبات صورت فرد ، ایجاد می شود. در این نوع عمل بینی استخوانی اشراف و دید جراح به صورت کامل بوده و امکان بروز خطاهایی همچون نامتقارنی یا عوارض تنفسی بسیار کم است. همچنین در این جراحی می توان تمام ایرادات ساده و پیچیده بینی را برطرف نمود.

 

 

  • تکنیک بسته

در جراحی دماغ به روش بسته به بافت بینی آسیبی نمی رسد و برش ها از درون سوراخ بینی ایجاد خواهند شد. از این رو میزان تورم و کبودی پس از جراحی کمتر از جراحی بینی استخوانی به روش باز می باشد. نکته حائز اهمیت درباره این روش بسته این است که تنها برای افرادی مناسب می باشد که بینی آن ها ایراد چندانی ندارد.

همچنین از آنجایی که طی عمل بینی استخوانی به روش بسته دید جراح محدود است، معمولا در اولویت دوم جراحان بینی قرار دارد. همانطور که گفته شد در مقایسه با تکنیک باز میزان تورم و کبودی کمتر بوده و دوران نقاهت کوتاه تر است. البته برای ایجاد تغییر در پره ها، بدون توجه به نوع روش جراحی، برش هایی در آن قسمت ها ایجاد خواهد شد.

عمل بینی استخوانی با لیزر

علی رغم اینکه امروزه تبلیغات بسیاری درباره عمل بینی استخوانی با لیزر به گوش می رسد اما باید آگاه باشید که با وجود تمام پیشرفت های لیزر ، هنوز قادر به ایجاد برش در بافت بدن نیست. بنابراین به این تبلیغات توجه و اعتماد نکنید. لیزر تنها قادر است پوست بینی را صاف کند و جای بخیه ها را محو نماید.

 

 

اهداف جراحی بینی استخوانی

  • جراحی درمانی بینی :

برخی از افراد با مشکلاتی همچون انحراف و پولیپ در بینی خود مواجه هستند که این مشکلات، ایراداتی را در عملکرد تنفسی بینی ایجاد کرده و موجب عوارضی همچون خر و پف در افراد می شوند. عمل بینی استخوانی در این موارد به کمک افراد آمده و با برطرف کردن نواقص موجود در بینی ، عوارضی که به موجب آن ها در فرد ایجاد شده بود را برطرف کرده و نفس کشیدن را برای افراد راحت خواهد کرد.

  • جراحی زیبایی بینی :

بینی به این علت که عضو برجسته صورت است، تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره افراد دارد. وجود ایراد در بینی و تناسب نداشتن آن با سایر اجزای صورت، موجب نازیبا شدن چهره فرد شده و اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. عمل بینی استخوانی با برطرف کردن ایرادات موجود در بینی و شکل دادن آن به فرمی که با سایر اجزای صورت در تناسب باشد، موجب زیباتر شدن چهره و درنتیجه افزایش اعتماد به نفس افراد خواهد شد.

 

جراحی بینی استخوانی

 

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

قبل از جراحی بینی استخوانی، برخی اقدامات مهم و ضروری وجود دارد که فرد بایستی آنان را رعایت کرده و انجام دهد. در ادامه، تعدادی از این اقدامات را برای شما لیست می ‌کنیم:

  • مشاوره با پزشک: با یک جراح بینی متخصص مشورت کنید و در مورد اهداف، انتظارات و روش‌های مختلف جراحی بینی صحبت کنید.
  • بررسی وضعیت سلامت: قبل از جراحی، پزشک ممکن است از شما بخواهد تست‌ های خون، آزمایش‌ های تصویری و سایر آزمایش‌ های پیش جراحی را انجام دهید.
  • متوقف کردن مصرف داروها: اگر دارویی مانند آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مصرف می ‌کنید، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا چند هفته قبل از جراحی این داروها را قطع یا تغییر دهید.
  • ممانعت از مصرف مواد خاص: اطلاعات در مورد محدودیت مصرف ماده نیکوتین، الکل و سایر مصرف‌های مواد مخدر را از پزشک خود بگیرید. این مواد می‌توانند بر روی فرآیند بهبودی و نتیجه جراحی تأثیر بگذارند.
  • غذای سالم: اغذیه سالم و مناسب می ‌تواند در روند بهبودی بعد از جراحی بینی استخوانی تأثیر مثبتی داشته باشد. رژیم غذایی با پرورش سالم که با میوه‌ها، سبزیجات و منابع پروتئین پر غذا است، را رعایت کنید.

آیا جراحی بینی استخوانی دردناک است؟

یکی از پرتکرار ترین سوالات که متقاضیان این نوع عمل از جراحان بینی می پرسند میزان درد عمل دماغ های استخوانی می باشد، چرا که بیشتر آن ها به دلیل داشتن ترس از درد از انجام این نوع عمل منصرف می شوند. برای پاسخ به این سوال باید گفت مقدار درد پس از انجام عمل بینی استخوانی  بستگی به میزان اصلاحات انجام شده بر روی بینی دارد. همانطور که در قسمت فوق گفته شد این درد طبیعی بوده و با مصرف به موقع و منظم دارو ها و مسکن ها برطرف می شود.

نتیجه رینوپلاستی بینی غضروفی

نتیجه عمل زیبایی بینی با توجه به نوع دماغ بیمار که گوشتی است یا استخوانی و همینطور سلیقه فرد، به طور کلی به دو فرم طبیعی و فانتزی می باشد.

  • بینی فانتزی : در جراحی بینی استخوانی با فرم فانتزی ، زاویه لب بالای فرد و نوک بینی 105 درجه می باشد.
  • بینی طبیعی : در بینی های طبیعی ، زاویه بینی لب بالا و نوک بینی 90 درجه می باشد.

لازم به ذکر است که با توجه به پوست ضخیم و غضروف های ضعیف در بینی های گوشتی ، نمی توان این نوع بینی ها را به شکل فانتزی فرم داد ولی امکان فرم دادن بینی های استخوانی به هر دو فرم طبیعی و فانتزی امکان پذیر می باشد.

آیا نحوه انجام جراحی بینی استخوانی با بینی های گوشتی تفاوت دارد؟

همانطور که گفته شد اصلی ترین تفاوت میان بینی استخوانی و گوشتی در میزان ضخامت پوست بینی می باشد.
در بینی های استخوانی معمولا حجم استخوان و غضروف های دماغ کاهش و شکل مناسبی به آن ها داده می شود. در مقابل آن جراحی زیبایی بینی های گوشتی این گونه نبوده و بیشتر از ضخامت پوست اطراف بینی کاسته شده و در صورت پیوند گرافت به نوک بینی و پل بینی انجام می شود. ازهمین رو نحوه انجام عمل بینی استخوانی و گوشتی با یک دیگر متفاوت بوده و پزشک با توجه به ویژگی ها و شرایط فرد یکی از روش های باز و بسته را برای انجام این عمل استفاده می کند.

 

 

جراحی بینی استخوانی در تهران - دکتر شهرجردی

بیهوشی در رینوپلاستی غضروفی و استخوانی

بیهوشی در عمل بینی استخوانی به سه روش موضعی، وریدی و بیهوشی عمومی صورت می پذیرد. روشی که در جراحی دماغ های استخوانی بیشتر شایع می باشد روش بیهوشی عمومی است.در این روش متقاضی هیچ نوع دردی را احساس نمی کند و متوجه اصلاحاتی که بر روی دماغ او انجام می شود نخواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی به چه صورت است؟

مراقبت ‌های بعد از جراحی بینی استخوانی شامل اقدامات درمانی و بهداشتی است. در زیر چند مورد از این مراقبت‌ ها را به شما یادآور شده ایم:

  • استفاده از داروها: پزشک شما ممکن است دستوراتی برای استفاده از داروها از جمله ضد التهاب ‌ها، ضد دردها و ممکن است آنتی بیوتیک ‌ها را تجویز کند. بهترین راه کار این است که به دقت دستورات پزشک را دنبال کنید و داروها را به موقع مصرف کنید که بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از جراحی بینی استخوانی دریافت کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد: استفاده از بسته یخ پیچیده در دستمال یا کمپرس سرد طبق دستور پزشک به شما کمک می ‌کند تا ورم و درد را کاهش دهید. اما باید به دستورات پزشک توجه کنید و بازه طولانی از یخ بر روی پوست استفاده نکنید.
  • استراحت: بعد از عمل بینی، استراحت کافی برای بهبود و بازسازی مهم است. برنامه ‌ریزی کنید که تا مدت کافی استراحت کنید و فعالیت ‌های سنگین را به تعویق بیاندازید.
  • نگهداری از زخم: در هنگام تعویض بانداژ، به دقت دستورات پزشک را دنبال کنید. دقت داشته باشید که نباید تا زمانی که جراح مشخص کرده است بانداژ نباید خیس شود زیرا در این صورت احتمال بروز پیامد برای فرم جدید بینی وجود دارد.
  • پرهیز از فعالیت‌ های سنگین: تلاش کنید در مدتی که پزشک تعیین کرده، از فعالیت ‌های سنگینی مانند ورزش یا برداشتن اشیاء سنگین خودداری کنید تا از ایجاد فشار یا ضربه‌های مستقیم به صورت پیشگیری کنید.

هزینه جراحی بینی استخوانی در تهران

هر جراح بینی برای انجام رینوپلاستی دستمزد متغیری را دریافت می کند . به طور معمول هزینه عمل بینی استخوانی از دیگر جراحی های مربوطه به بینی کمتر است البته کمتربودن هزینه ، تنها در مواردی است که بینی هیچ گونه مشکل خاصی مانند انحراف نداشته باشد . برای تعیین هزینه بهترین راه مراجعه به جراح بینی است زیرا جراح دستمزد خود را بر اساس ساختار بینی و میزان پیچیدگی جراحی تعیین می کند و پس از معاینه بینی هزینه دقیق اعلام می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات