جراحی پلاستیک بینی

عمل جراحی پلاستیک بینی

جراحی پلاستیک بینی ، نوعی عمل جراحی است که هدف اصلی از انجام آن ؛ رفع ایرادات ظاهری بینی با حفظ عملکرد طبیعی و تناسب با دیگر اجزای صورت می باشد.

به طور معمول هدف از انجام جراحی بینی موارد زیر می باشد :

  • برداشتن قوز بینی
  • کوچک کردن بینی
  • درمان پولیپ بینی
  • کوچک کردن سوراخ های بینی

جراحی پلاستیک بینی

انتخاب جراح بینی خوب

از آن جایی که امروزه جراحی بینی طرفداران زیادی به خود اختصاص داده ، تعداد جراحان بینی نیز به نسبت افزایش یافته است ، اما با بررسی یک سری نکات می توان بهترین جراح بینی را پیدا کرد.

ویژگی های جراح بینی خوب

  1. وجدان کاری داشته و بدون در نظر گرفتن منافع مالی خود رضایت ، سلامت و تنفس بیمار را مد نظر قرار می دهد.
  2. با شکیبایی و برخوردی خوب ، به تمام سوالات و نگرانی های بیمار پاسخ داده و با در نظر گرفتن علم ریاضی و زیبایی شناسی به راهنمایی فرد متقاضی می پردازد.
  3. جراح بینی موظف است که بیمار را از اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی آگاه سازد.
  4. همچنین جراح بینی به انجام انواع جراحی بینی مسلط است.

روش های جراحی بینی

عمل بینی ، با دو تکنیک عمل بینی به روش باز و عمل بینی به روش بسته انجام می شود.

به طور کلی ، برای دستیابی به ساختمان زیرین پوست و اعمال تغییرات برش هایی در داخل و خارج بینی ایجاد خواهد شد.

  • جراحی بینی باز : در این تکنیک از جراحي بیني ، برش بر روی ناحیه کلوملا ( بخش میانی حفره های بینی ) ایجاد خواهد شد و بدین ترتیب ، پوست از ساختمان بینی جدا می گردد.

در جراحی بینی با تکنیک باز ؛ دید و تسلط جراح بر روی ساختمان بینی بیشتر است.

  • جراحی بینی بسته : برش هایی که در این تکنیک ایجاد می شوند ، فقط در داخل سوراخ های بینی ایجاد خواهند شد و هیچ برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی شود.

در جراحی بینی به روش بسته ، دید جراح به ساختمان غضروفی – استخوانی بینی ؛ به خصوص در قسمت نوک بینی با محدودیت های زیادی روبرو است.

از این رو به جرأت می توان گفت تکنیک بسته جراحی بینی ، مناسب افرادی است که بینی شان ایرادات زیادی نداشته و انتظارات تغییرات وسیعی در قسمت نوک بینی ندارند.

جراحی پلاستیک بینی

انواع جراحی بینی

  • جراحی بینی استخوانی : بینی استخوانی ، به بینی هایی گفته می شود که دارای پوست نازک و بافت و غضروف محکمی هستند.

به طور کلی عموما جراحی بینی استخوانی ، به منظور رفع قوز و حالت برآمده و منحنی شکل روی پل بینی انجام می شود.

لازم به ذکر است که جراحی بینی استخوانی ، غالبا دارای نتایج مطلوب و موفقیت آمیزی می باشد ؛ چرا که این نوع از بینی ها به دلیل ظرافت پوست و استحکام غضروف شان ، پتانسیل لازم ، جهت ایجاد وسیع ترین تغییرات را دارند.

  • جراحی بینی گوشتی : این دسته از بینی ها ، دارای بافت و غضروف ضعیف و پوست ضخیم با غدد چربی فعال در نوک بینی هستند.

مشخصه اصلی بینی های گوشتی ؛ این است که دارای حالت پهن در قسمت نوک بینی می باشند.

امروزه جراحی بینی گوشتی ، با انجام غضروف گذاری و تقویت بافت و استخوان ضعیف انجام می پذیرند و از این رو شاهد آن هستیم که در حال حاضر ماحصل جراحی این نوع از بینی ها نیز با نتایج قابل قبولی همراه است.

انواع مدل جراحی بینی

جراحی بینی طبیعی

عمل بینی طبیعی به منظور برطرف کردن مشکل بینی و مد نظر داشتن استاندارهای و معیارهای زیبایی و ایجاد زاوایای طبیعی بین لب و بینی به نحوی انجام می شود که بینی جراحی شده طبیعی به نظر برسد.

نتیجه عمل جراحی بینی گوشتی ، بینی طبیعی خواهد بود.

عمل بینی فانتزی

جراحي بيني عروسکی یا فانتزی برای افرادی انجام می شود که تقاضای ایجاد بینی با نوک سربالا و قوس بر روی بینی دارند و لازمه موفقیت آمیز بودن جراحی بینی فانتزی داشتن اجزای صورت کوچک و همخوانی است.

عمل بینی فانتزی مناسب هر گونه چهره ای و هر نوع بینی نمی باشد و بینی باید دارای بافت و غضروف محکمی باشد و پوست نازکی نیز داشته باشد تا ظرافت کاری هایی که حین جراحي بيني روی غضروف بینی انجام شده، قابل مشاهده باشد.

عمل بینی نیمه فانتزی

در واقع بینی های نیمه فانتزی فرمی مابین بینی طبیعی و فانتزی را دارند. افرادی که به انجام جراحی بینی نیمه فانتزی می پردازند، خواستار طبیعی شدن بینی خود نیستند و در مقابل شدت قوس بینی فانتزی را نیز دوست ندارند.

جراحی بینی نیمه فانتزی همانند بینی های فانتزی تنها برای افرادی مناسب است که از بینی استخوانی برخودار می باشند.

نتیجه جراحی بینی

نتیجه جراحی پلاستیک بینی ، در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که توسط بهترین جراح بینی انجام شود.

جراح بینی با در نظر گرفتن تناسب چهره با دیگر اجزای صورت بهترین مدل بینی را برای فرد انتخاب می کند.

بینی بعد از جراحی بینی متورم است و این کاملا طبیعی است و برای مشاهده نتیجه نهایی باید تا حدود یکسال صبر نمود ، قابل ذکر است که این مدت در بینی های گوشتی شاید بیشتر هم باشد.

جراحی پلاستیک بینی

تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد ؟

14 روز اول از چسب بینی برای فرم دهی بهتر بینی استفاده می شود و پس از آن در کاهش تورم بینی نقش دارد.

مدت زمان چسب زدن بستگی به نوع پوست بینی بیمار دارد به همین دلیل افرادی که بینی شان پوست نازکی دارد بین دو هفته تا دو ماه نیاز به چسب زدن بینی دارند و افرادی که بینی هایشان پوست ضخیمی دارد زمان بیشتری باید چسب بزنند و امکان دارد تا 6 ماه نیز نیاز به چسب زدن بینی داشته باشند.

اقدامات قبل از جراحی بینی

  • برای انتخاب بهترین جراح بینی به خوبی تحقیق نمایید.
  • درباره انتظارات خود با جراح حصبت کنید.
  • جراح خود را در جریان سوابق بیماری یا حساسیت دارویی خود بگذارید.
  • از دو هفته قبل از عمل بینی سیگار یا قلیون کشیدن ممنوع می باشد.
  • تمام آزمایشات لازم را انجام دهید.
  • چند روز قبل از عمل بینی از مایعات بیشتری استفاده کنید.
  • از یک هفته قبل از جراحی از ویتامین و پروتئین بیشتری استفاده کنید.
  • شب قبل از عمل حمام کنید و از 8 ساعت قبل از جراحی چیزی میل نکنید.
  • داشتن زیور آلات ، آرایش ، لاک ، ناخن مصنوعی ، کاشت ناخن ، ریش و سبیل و غیره ممنوع می باشد.
  • به اتفاق یک الی دو همراه در محل جراحی حضور داشته باشید.
  • از نیم ساعت قبل از زمان تعیین شده و به همراه تمام مدارک به محل جراحی مراجعه کنید.

جراحی پلاستیک بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • جهت کنترل درد ناشی از عمل بینی ، فقط از دارو هایی که پزشک معاج تان تجویز نموده استفاده کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.
  • جهت کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی ، می توانید تا 72 ساعت پس از عمل ؛ از کمپرس یخ برای اطراف بینی استفاده کنید.
  • در رابطه با تغذیه بعد از عمل بینی باید اشاره داشت که بهتر است از مواد غذایی پر نمک استفاده نشود ؛ چرا که نمک باعث افزایش تورم بینی می شود.
  • غذاهایی مانند سوپ و پوره ، بهترین گزینه برای تغذیه بعد از جراحی بینی محسوب می شوند ؛ زیرا مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن طولانی دارند می تواند نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار دهد ؛ لذا بهتر است تا چند روز پس از عمل ، از غذاهای نرم و رقیق استفاده کنید.
  • در خصوص نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی بهتر است بدانید که در روزهای اولیه پس از عمل ؛ در هنگام استراحت باید به حالتی بخوابید که فشاری به بینی تان وارد نشود ، بنابراین مناسب ترین حالت خوابیدن بعد از عمل بینی ؛ به پشت ، همراه با قراردادن دو بالش در زیر سر می باشد.
  • توجه داشته باشید که طی روزهای ابتدایی بعد از عمل بینی ، باید از خم کردن سر در طول روز پرهیز کنید و بهتر است سر در حالت عمودی باشد.
  • حداقل 6 تا 8 هفته بعد از جراحی بینی ، از خندیدن شدید و خمیازه های طولانی خودداری کنید ؛ زیرا خندیدن و خمیازه  ، ماهیچه های  صورت را تحت تاثیر قرار می دهند و در نتیجه می توانند تغییر فرم بینی را به دنبال داشته باشند. ( خمیازه کشیدن آرام ، مشکلی به وجود نمی آورد. )

جراحی پلاستیک بینی

سایر مراقبت های مهم بعد از جراحی بینی

  • شستشوی بینی بعد از جراحی پلاستیک بینی ؛ از دیگر موارد مهمی است که پس از عمل باید مورد توجه قرار گیرد ؛ به طور کلی در این راستا توصیه می شود که تا 21 روز اول بعد از جراحی ، حتما از سرم های مخصوص برای شستشوی بینی استفاده کنید. ( در ارتباط با شستشوی بینی حتما با جراح معالج تان مشورت کنید. )
  • تا 2 ماه بعد از عمل بینی ، استفاده از عینک ممنوع می باشد. (در صورت لزوم ، می توانید از لنز تماسی استفاده نمایید. )
  • در طول دوره نقاهت عمل بینی ، توصیه می شود که از لباس دکمه یا زیپ دار استفاده کنید تا به راحتی قادر به تعویض لباس خود باشید.
  • تا چند وقت بعد از جراحی بینی ، به اماکن شلوغ و پر رفت آمد نروید و بدین ترتیب از بروز حادثه یا برخورد ضربه به بینی جلوگیری نمایید.
  • تا مدتی پس از عمل بینی ، برای شستن دندان های خود صرفا از مسواک های نرم استفاده کنید ؛ زیرا فشار ناشی از مسواک می تواند باعث کشیده شدن لثه و متعاقبا بینی شود و بر روی فرم جدید بینی اثر سوء بگذارد.
  • بهتر است تا 2 هفته اول پس از جراحی بینی ، از انجام فعالیت های جنسی پرهیز کنید ؛ زیرا افزایش ضربان قلب ، تاثیر منفی بر روی تورم بینی خواهد داشت.

هزینه جراحی بینی

اغلب افراد متقاضی جراحی پلاستیک بینی با قیمت مناسب هستند ؛ اما باید اشاره داشت که نتیجه جراحی بینی ، بیش از هر چیز در گرو تبحر و توانمندی جراح بینی می باشد ، لذا هزینه جراحی بینی هرگز نباید فاکتور تعیین کننده انتخاب جراح باشد و در صورتی که تمایل به کسب نتیجه ای مطلوب از جراحی یبنی دارید ؛ باید به بهترین جراح بینی مراجعه نمایید تا مجبور به انجام جراحی ترمیمی نشوید.

به طور کلی قیمت عمل بینی ؛ بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین شده و در روز مشاوره قبل از عمل ، به بیمار اطلاع داده می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات