عمل لوزه

لوزه ها توده هایی از بافت لنفاوی هستند و تنها در گلو وجود دارند. علاوه بر این، یک بافت لنفاوی به نام آدنوئید (لوزه سوم) در تنگنای حفره بینی وجود دارد. به کمک آن ها ، بدن از تأثیرات خارجی محافظت می شود. عمل لوزه یک روش معمول برای درمان عفونت و التهاب در این ناحیه است . دکتر بهزاد شهرجردی بهترین متخصص جراحی گوش و حلق و بینی تهران برای اشنایی بیشتر شما با روند درمان و حل مشکلات توضیحاتی را بیان کرده اند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

عمل لوزه در تهران - دکتر بهزاد شهرجردی

علائم التهاب لوزه

• درد شدید گلو
  • آبسه لثه
  • گرفتگی بینی
  • دشوار شدن خوردن غذا
  • خر و پف
  • بوی بد دهان

در کل بزرگ شدن لوزه ها یا عفونت آن ها منجربه مشکلات تنفسی ، عفونت گوش و سینوس ها می شود زیرا لوزه و لوزه سوم یا آنوئید در دهان و پشت دریچه های بینی قرار دارند. امروزه،  معمولاً عمل لوزه جهت رفع اختلالات تنفسی در خواب انجام می شود. تونسیلکتومی یا بادامک برداری نام یک نوع جراحی لوزه است که اقدام به برداشتن لوزه ها می کند ، به دو تکه بافت بیضی شکل که در دو طرف گلو قرار گرفته لوزه گفته می شود. لوزه یکی از اولویت های سیستم ایمنی بدن است که از ورود میکروب ها و ویروس هایی که از طریق تنفس وارد می شوند ، جلوگیری می کند‌. در مواقعی که لوزه بزرگ یا دچار عفونت می شود نیاز است آن ها راعمل کرد. التهاب و تورم لوزه بیشتر از بزرگسالان در بین کودکان شایع است و در صورتی که والدین مشکلاتی در تنفس و بلع غذای کودک خود حس کردند باید برای درمان و معالجه کودک خود اقدامات لازم را انجام دهند .

علل عمل لوزه در تهران

• اگر لوزه های بیمار دیگر نتوانند بدن را در برابر میکروب محافظت کنند، روش های جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اگر فرد 7 بار در گذشته، 2 بار در 2 سال گذشته، 3 بار در 3 سال گذشته دچار التهاب لوزه شده باشد، نیازمند عمل لوزه است.
  • همچنین انسداد دستگاه تنفسی، تومور بدخیم، التهاب گوش میانی ، التهاب لوزه و آدنوئید و اختلال در فک از علائمی هستند که عمل درمانی لوزه و آدنوئید باید صورت پذیرد.
  • خونریزی و دیگر بیماری های نادر مرتبط با لوزه ها از دلایل مهم جراحی لوزه هستند.

فیلم جراحی لوزه در تهران نحوه انجام آن توسط دکتر شهرجردی

درمان بیماری مرتبط با لوزه

همانطور که گفته شد لوزه ها در دو طرف گلو هستند و همین امر باعث می شود تا بیماران از انجام جراحی لوزه واهمه داشته باشد ولی بیماران باید بدانند که عمل لوزه بهترین و قطعی ترین روش برای درمان بیماری های مرتبط با لوزه است. درد و ناراحتی در گلو پس از جراحی کردن لوزه ها برای برداشت آن ها طبیعی است و اگر روند بهبود به خوبی پیش برود بعد از گذشت 4 الی 6 روز درد افزایش نیز پیدا می کند. به همین دلیل افزایش درد جای نگرانی ندارد  و دلیل افزایش درد ،غشای سفید رنگ روی محل جراحی است که کشیده می شود و در حال بهبود است.خون دماغ شدن یا وجود لکه های سفید نیز طبیعی است و در صورتی که خونریزی بیش از اندازه بود یا قطع نشد نیاز است که به دکتر متخصص مراجعه کنید.

نحوه انجام عمل لوزه

روش های متفاوتی برای برداشتن لوزه ‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ ها روش cold knife (steel)  dissection است. در این روش جراح،  لوزه ‌ها را از طریق اسکالپل یا چاقو جراحی برمی دارد. علاوه بر آن روشی به نام سوزاندن بافت لوزه وجود دارد که می توان برای عمل از آن استفاده کرد. همچنین از امواج فرا صوت در مواردی جهت درمان لوزه‌ ها استفاده می ‌شود. مدت زمان روش انجام جراحی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است. درنظر داشته باشید که جراحی آدنوئید نیز می تواند در طول انجام عمل لوزه انجام شود.

عمل لوزه در تهران

آمادگی قبل از عمل لوزه

• لازم است قبل از جراحی دارو های مانند مکمل های غذایی و ویتامین ها مصرف شود.
  • شما باید در جلسات مشاوره تمام سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید تا جراح از روند درمان بیماری آگاه شود.
  • اگر داروی خاصی را مصرف می کنید یا به دارویی حساسیت دارید حتما ذکر بفرمایید که در روند جراحی مشکلی پیش نیاورد.
  • قبل از جراحی لوزه در تهران با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند ارتباط نداشته باشید زیرا در صورت بیمار شدن باید عمل جراحی را به تعویق بیاندازید.
  • از چند هفته قبل از عمل لوزه در تهران  از استعمال دخانیات و نوشیدن مایعات حاوی الکل بپرهیزید.
  • چندین هفته قبل از جراحی با توجه به نظر پزشک داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، بروفن را کم و یا قطع کنید.
  • از ۴ الی ۸ ساعت پیش از عمل ، هرگونه خوردن و آشامیدن ممنوع است.
  • روز قبل از جراحی حتما به حمام بروید.
  • توصیه می شود  اقایان در روز عمل حتما صورت خود را اصلاح کرده باشند و خانم ها از هیچ لوازم آرایشی استفاده نکنند.

علائم مهمی که در صورت رخ داد حتما باید به متخصص جراحی لوزه تهران مراجعه کنید:

متداول ترین علائم بعد از عمل لوزه عبارت اند از:

• درد معمول  در گلو به مدت یک تا دو هفته
  • درد در گوش، گردن یا فک
  • تهوع و استفراغ به مدت چند روز
  • تب خفیف
  • بوی بد دهان تا دو هفته
  • تورم زبان یا گلو
  • احساس گیر کردن چیزی ته گلو
  • اضطراب یا اختلال خواب در کودکان

عمل لوزه - دکتر شهرجردی

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• تمامی داروها مانند آنتی بیوتیک و استامینوفن که توسط پزشک برای شما تجویز شده است را به موقع مصرف کنید و به مدت دو هفته پس از جراحی از مصرف آسپرین خودداری فرمایید.
  • نوشیدن مایعات فراوان به شدت توصیه می گردد  تا آب بدن شما کم نشده و فرایند التیام تسریع پیدا کند.
  • طبق گفته های دکتر شهرجردی بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران در خصوص مراقبت های بعد از عمل لوزه ،  بهتر است غذا را به صورت کوبیده شده و یا غذاهای آبکی مانند سوپ و آش مصرف کنید. از مصرف غذاهای اسیدی ، پرادویه و سفت بپرهیزید. برای جلوگیری از خون ریزی به هیچ عنوان غذاهای سفت و جامد را مصرف نکنید.
  • خوراکی هایی همچون ژله ، بستنی ، شیر سرد ، آب ولرم و آبنبات ، آدامس که باعث افزایش ترشح بزاق می شود را مصرف کنید.
  • پس از یک هفته استراحت می توانید ورزش های سبک خود را از سربگیرید. اما از فعالیت های سنگین مانند دویدن و دوچرخه سواری  تا دو هفته پس از عمل لوزه اجتناب فرمایید.
  • بعد از مصرف هر وعده غذایی دهان خود را با سرم مخصوص بشویید.​

بازگشت به مدرسه بعد از جراحی لوزه

یکی از نگرانی ها و دغدغه پدر و مادر ها بعد از انجام عمل لوزه فرزندشان این است که آیا کودک می تواند به بعد از این فرایند به مدرسه باز گردد یا خیر؟ نکته دلگرم کننده برای کودکان می تواند این نکته باشد که باید حداقل به مدت 10  روز باید از مدرسه دور باشند. این قرنطینه به این دلیل است که این امکان وجود دارد تا در دوران نقاهت خود به سرماخوردگی یا عفونت دچار شود. کودک باید از هر محیطی که باعث می شود وی دچار سرماخوردگی شود دور بماند ، حتی او باید از هر محیطی که افرادی با سرماخوردگی و بیماری های عفونی حضور دارند و محیط های که پر از دود و گرد و غبار هستند دوری کند. در صورت رعایت این موارد و بهبودی کامل کودک می تواند به مدرسه باز گردد.

آیا برداشتن و عمل لوزه باعث تغییر صدا می شود؟

تحقیقات صورت گرفته در این باره حاکی بر آن هستند که برداشتن لوزه ها هیچ نوع تاثیری بر روی صدای فرد ندارد. بنابراین نیازی به نگران بودن در این خصوص نیست. البته لازم به ذکر است در روز های اولیه بعد ازعمل لوزه به دلیل جراحی و آسیب های وارده ممکن است کمی احساس تغییر صدا کنید ، اما این موضوع کاملا طبیعی است و با بهبودی شما این مشکل نیز برطرف می شود.

آیا جراحی لوزه و برداشتن آن عملی خطرناک است؟

برداشتن لوزه یا به عبارتی انجام عمل لوزه ، یکی از رایج ترین جراحی های درمانی در ایران به شمار می رود. البته که این عمل عوارض خاص خود را مانند خونریزی ، خشکی دهان ، استفراغ و غیره ممکن است به دنبال داشته باشد ، اما تمامی آن ها موقتی بوده و با بهبود بیمار برطرف می شوند.

آیا می توان بعد از جراحی لوزه غذا خورد ؟

بهتر است پس از عمل لوزه‌ ها برای تعداد روزهایی از غذاهای سفت و مقوی مانند سوپ گرم و مایعات به جای غذاهای خشک مانند نان سنتی یا قهوه استفاده کنید. همچنین ممکن است پزشک شما برای مدتی توصیه کند از خوردن موادی که ممکن است خراش راه دهنده شوند یا به عمل جراحی لوزه‌ها آسیب برسانند ، خودداری کنید. در هر صورت ، بهتر است راهنمایی و توصیه ‌های دقیق پزشک خود را دریافت کنید.

جراحی لوزه برای چه افرادی انجام می شود ؟

جراحی لوزه عموما برای افرادی انجام می شود که به شدت مشکلاتی نظیر التهاب مزمن لوزه‌ ها ، عفونت مکرر لوزه‌ ها ، عدم توانایی در تنفس به خوبی به دلیل بزرگ بودن لوزه‌ ها ، ایجاد مشکل در خواب نیمه شب به دلیل اختلال در تنفس یا سندرم خواب بیقراری (آپنه خواب) دارند. همچنین ، در برخی موارد نادر، جراحی لوزه به عنوان بخشی از تشخیص یا درمان بیماری ‌های دیگر نیز صورت می ‌گیرد.

عمل لوزه چه مقدار زمان می برد ؟

لزوما هر عملیات جراحی به یک مجموعه از عوامل بستگی دارد ، از جمله نوع عمل ، شرایط بیماری ، تجربه جراح و سایر عوامل. برای تخمین زمان یک عمل لازم است که با پزشک موردنظرتان مشورت کنید. اما برخی از عمل های لوزه ، که به عنوان تونسیلکتومی شناخته می ‌شوند ، معمولا در محدوده 30 تا 45 دقیقه انجام می ‌شود. البته ، زمان دقیق می تواند با توجه به نیازها و وضعیت هر بیمار متفاوت باشد.

آیا بعد از عمل لوزه برای حرف زدن به مشکل خواهیم خورد ؟

بعد از جراحی لوزه ، در برخی موارد ممکن است به مشکل خوردند در حرف زدن تا حدی احتمال وجود داشته باشد. اما اکثرا ، پس از مدتی برطرف می شود و قابلیت حرف زدن بهبود می یابد. به هر حال ، بهتر است پس از عمل لوزه ، آرامش را حفظ کرده و راهنمایی ‌های پزشک را دنبال نمایید.

آیا بزرگسالان نیاز به جراحی برداشت لوزه دارند؟

لوزه ها در افراد بزرگسالان می تواند منشا بوی بد دهان ، احساس جسم خارجی و درد مداوم گلو باشد ، این افراد تحت عنوان تانسیلیت مزمن درمان می شوند. در صورتی که درمان دارویی کافی نباشد ، نیاز به جراحی است. بزرگی لوزه ها نیز می تواند سبب خروپف و آپنه خواب شود که همراه با برداشت لوزه ها جراحی های دیگری روی کام یا حلق انجام می شود.

علت خونریزی لوزه

احتمال خونریزی پس از عمل لوزه در بزرگسالان از عوارض جراحی لوزه این افراد می باشد که اغلب در همان روز اول  خونریزی در آن ها اتفاق می افتد. البته در کودکان نیز خونریزی پس از عمل لوزه رخ می دهد و توصیه می گردد به هنگام بروز خونریزی به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات مورد نیاز به جهت رفع آن صورت پذیرد. خونریزی پس از عمل لوزه به دلایل زیر رخ می دهد که عبارتند از :

• وجود بیماری های خونی که سبب اختلال در انعقاد خون می شود.
  • باقی ماندن بافت لوزه
  • وجود لخته خون در ناحیه عمل شده
  • انواع متد های جراحی لوزه که افراد طی آن تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و با تکنیک هایی همچون استفاده از چاقوی جراحی اسکالپل ، روش الکتروکوتر ، امواج رادیویی و به وسیله اسنار عمل شده اند.

مراقبت های بلند مدت بعد از جراحی لوزه

به مدت 1 سال بعد از عمل لوزه نیاز است که تحت مراقبت پزشکی باشید.

استفاده از برخی تنقلات و مواد غذایی همچون چیپس ، پفک ، انواع سس ، ترشی ، فلفل و غیره که ممکن است باعث بروز و تشدید حساسیت در فرد شود ، اجتناب کنید.

اگر با مشکلاتی همچون انسداد بینی ، خرخر شبانه ، تنفس دهانی و کاهش شنوایی مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید

هزینه جراحی لوزه در تهران

متخصص گوش و حلق و بینی به خوبی می توان بیماری لوزه را درمان کند بنابراین بهتر است برای انجام جراحی لوزه به یک متخصص مراجعه کنید. لوزه ها جز سیستم دفاعی بدن هستند به همین دلیل نباید نسبت به درمان بیماری های مرتبط با لوزه کوتاهی کرد . پس از اینکه متخصص گوش و گلو و بینی تایید کرد که فرد نیاز به عمل لوزه دارد می توانید هزینه عمل را با توجه به دستمزد جراح متخصص جویا شوید. هزینه های بیمارستان و مبلغ دریافتی جراح متخصص از عوامل تعیین کننده هزینه هستند.

جستجو کنید

آخرین مقالات