جراحی انحراف بینی

بینی یک تیغه منعطف ، به قطر حدود 1 تا 2 میلیمتر دارد. این تیغه بین سوراخ های بینی قرار دارد و می توان آن را به یک ستون در بینی تشبیه نمود. در شرایط عادی این تیغه دقیقاً وسط دو سوراخ بینی فرار گرفته است اگر تیغه به دلیلی دچار انحراف شود این عارضه را انحراف بینی نامیده و اگر برای درمان نیاز به جراحی بینی باشد ، به این عمل ، جراحی انحراف بینی گفته می شود.

 

جرا

 

انوع انحراف بینی

  • همانطور که گفته شد گاهی ممکن است تیغه وسط دماغ انحراف داشته باشد و باعث بسته شدن هر دو حفره دماغ شود.
  • در برخی از موارد این تیغه منحرف می باشد اما هیچ یک از سوراخ های دماغ مسدود نمی باشد.
  •  در سومین حالت هم کل هرم بینی و هم تیغه وسط بینی کمی انحراف دارد به شکلی که در این مورد نیز همانند حالت اول هر دو سوراخ ها مسدود است که در این مورد باید حتما جراحی انحراف بینی انجام شود.

انحراف سپتوم به چه علت اتفاق می افتد ؟

  • سپتوم کج در بیشتر موارد ، در اثر ضربه ایجاد می شود.
  • انحراف دماغ ، می تواند یک اختلال مادرزادی باشد که در اثر فشرده سازی بینی در هنگام زایمان ایجاد شده است.

 

جراحی انحراف بینی

اختلالات ناشی از وجود انحراف

  • خروپف
  • آپنه خواب
  • درد صورت
  • خونریزی بینی
  • مشکل در تنفس
  • عطسه های مکرر
  • بروز سینوزیت حاد
  • عفونت های سینوس
  • بروز برخی سردردها
  • انسداد راه هوایی در بینی
  • از بین رفتن خفیف تا متوسط حس بویایی

روش تشخیص

تشخیص این نوع عارضه کمی مشکل می باشد به همین خاطر افراد غیر متخصص نمی توانند تشخیص دهند که آیا بینی دچار انحراف است یا خیر، از همین رو توصیه می شود حتما به یک بهترین دکتر جراحی انحراف بینی در تهران مراجعه فرمایید. در صورتی که انحراف قابل تشخیص باشد پزشک با یک معاینه ساده متوجه انحراف می شود. اما در صورتی که تشخیص امکان پذیر نباشد، پزشک از آندوسکوپ استفاده می کند. آندوسکوپ کمک می کند تا پزشک به خوبی تیغه موجود در وسط دماغ را بررسی کند.
البته لازم به ذکر است که در مواردی نیز پزشک برای اطمینان بیشتر درخواست انجام سی تی اسکن می کند. سی تی اسکن می تواند پزشک را از وضعیت دقیق دماغ، میزان انحراف تیغه و گرفتگی های آن آگاه سازد.

درمان انحراف بینی

در افرادی که انحراف بینی مختصر باشد ، با استفاده از اسپری مرطوب کننده بینی ، می توان مشکلات ناشی از انحراف دماغ را کنترل کرد ، ولی در سایر موارد تنها راه درمان ، جراحی انحراف بینی در تهران یا شهر محل سکونت خودتان است.

روند بهبودی پس از سپتوپلاستی چگونه است؟

جراحی انحراف بینی یک نوع از عمل بینی است که به منظور اصلاح شکل و ساختار داخلی بینی انجام می ‌شود. برای دیدن نتایج و روند بهبودی بعد از سپتوپلاستی، ممکن است به مدت چند هفته تا چند ماه نیاز داشته باشد. البته این ممکن است بسته به پیچیدگی عمل و وضعیت هر فرد متفاوت باشد. در طی روند بهبودی پس از سپتوپلاستی، شایع است که تجربه ‌های مختلف و علایم برخی از زمان به زمان وجود داشته باشد. اما به طور کلی، روند بهبودی به شرح زیر است:

اولویت اصلی در طی روزهای اول پس از عمل از رسیدگی به ناحیه عمل شده و کنترل خونریزی است. استفاده از مسکن‌ها و قرار دادن یخ سرد بر روی ناحیه بینی می‌تواند کمک کند.

در روزهای بعدی، تورم و خارش ممکن است ادامه داشته باشد. استفاده از چسب بعد از جراحی انحراف بینی می تواند دلیلی برای کمک به این وضعیت باشد.

تا حدود یک هفته بعد از عمل، گچ بینی و باند نوزل پوش برداشت می‌شود. در این مرحله، بسیاری از افراد احساس بهتری در مورد تنفس درونی، کاهش تورم و اصلاح شکل بینی خود می‌کنند.

در طول چند هفته بعدی، تورم کاملاً کاهش می‌یابد و بینی به شکل نهایی خود بازمی‌گردد. صبر و عدم نیاز به فشار دادن بینی، بر روی ناحیه عمل شده برای دستیابی به نتایج بهتر بسیار مهم است.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟

برای تشخیص انحراف بینی، بهتر است به متخصص گوش، حلق، و بینی یعنی متخصص ENT مراجعه کنید. این متخصصان با استفاده از روش های تشخیص مانند آندوسکوپی بینی و سینوس می ‌توانند بینی شما را بررسی کنند و نحوه تشخیص انحراف بینی را بررسی کنند. در صورت تأیید انحراف بینی، ممکن است به شما پیشنهاد شود برای مشاهده جزئیات بیشتر و مشخص کردن درجه و اندازه انحراف، از آزمون‌ های تصویربرداری مانند آندوسکوپی بینی و سینوس یا تصویربرداری MRI استفاده شود.
در هر صورت، بهتر است با متخصص مشورت کنید تا بتواند به شما راهنمایی کند و به شکل مشخص و دقیق تر در مورد وضعیت بینی شما صحبت کند.

جراحی انحراف تیغه بینی چقدر طول می‌ کشد؟

طول زمان جراحی انحراف تیغه بینی ممکن است بستگی به چندین عامل داشته باشد، از جمله جدا شدگی بافت‌ ها، پیچیدگی مورد ترمیم و تصمیمات پزشک. بهتر است با یک متخصص جراحی گوش، حلق، بینی مشاوره کنید تا بتوانید اطلاعات دقیق ‌تری درباره زمان لازم برای جراحی و بازگشت به وضعیت عادی پس از آن دریافت کنید.

 

جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی

به کمک عمل سپتوپلاستی ، می توان اقدام به درمان انحراف سپتوم ( تیغه بینی ) نمود. لازم به ذکر است که تنها را قطعی درمان انحراف دماغ ، عمل  می باشد. این فرایند به طور کلی ، حدودا یک ساعت به طول می انجامد. باید توجه داشت که این مشکل ، هیچ گونه تغییری در ظاهر بینی که منتج به زیبایی بینی شود ایجاد نمی کند و زخم خارجی نیز بر جای نمی گذارد.

فرد ممکن است طی چند روز اول بعد از جراحی انحراف بینی ، با درد خفیف ، احتقان بینی و تورم مواجه باشد. لازم به ذکر است چنانچه پس از عمل انحراف دماغ، علائم آن مجددا نمود یافت ، نگران نباشید ؛ زیرا این علائم به انحراف دماغ مربوط نبوده و احتمالا ناشی از متاپلازی مخاط بینی می باشد.

جراحی انحراف بینی چگونه انجام میشود؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت عمل سپتوپلاستی در تهران به صورت سرپایی انجام می گیرد و با توجه به شرایط بیمار از بی حسی های موضعی یا بیهوشی عمومی برای انجام آن استفاده می شود.
به منظور انجام این عمل، ابتدا پزشک یک برش بر روی یک سمت از بینی ایجاد می کند تا به راحتی به تیغه دسترسی پیدا کند. سپس غشای مخاطی محافظ سپتوم را کمی بالا می برد و در محلی مناسب قرار می دهد. در طی انجام این عمل هرگونه مانعی مانند استخوان اضافه یا غضروف، برداشته می شود. در اخرین مرحله نیز موقعیت غشای مخاطی محافظ را تغییر داده و دماغ بخیه زده می شود.

 

جراحی انحراف بینی

 

عوارض جراحی انحراف بینی

در این خصوص باید گفت در صورتی که این جراحی  به دست یک جراح سپتوپلاستی ماهر و کارآمد در تهران صورت پذیرد و جراح به درستی کار خود را انجام دهد، می تواند احتمال بروز عوامل را به صفر برساند. اما در کل می توان گفت به همراه تمامی جراحی های دماغ عوارض کوتاه مدتی از قبیله تورم، درد و کبودی وجود دارد که این عوارض به مرور زمان و با انجام مراقبت های بعد از عمل کاهش پیدا کرده و به سرعت از بین می روند.
در صورتی که عمل انحراف بینی به تنهایی انجام گیرد میزان تورم و خونریزی بسیار کم می باشد. اما در صورتی که به همراه جراحی زیبایی انجام شود، میزان خونریزی و تورم تا یک الی دو هفته طول می کشد.

تفاوت جراحی انحراف بینی با جراحی بینی کج چیست ؟

عمل انحراف سپتوک  و جراحی دماغ کج ؛ دو مقوله جداگانه هستند ، به نحوی که عمل انحراف دماغ جزو جراحی های درمانی است و عمل بینی کج در دسته جراحی های زیبایی قرار دارد. از این رو می توان گفت که هزینه های این دو عمل نیز با یکدیگر بسیار متفاوت می باشد ، به طوری که هزینه عمل سپتوپلاستی در تهران تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت ، زیرا در واقع نوعی عمل درمانی دماغ محسوب می شود.

 

جراحی بینی غضروفی با انحراف شدید

اما از آن جا که جراحی دماغ  کج در زمره جراحی های زیبایی قرار دارد ، بیمه هزینه آن را پوشش نداده و کلیه هزینه ها را باید خود بیمار تقبل نماید. لازم به ذکر است که انحراف دماغ ؛ در حالت کلی جز در موارد خیلی حادّ ، هرگز منجر به کج شدن ظاهر بینی نمی شود. توجه داشته باشید در صورتی که کجی دماغ ناشی از انحراف باشد ، جراحی زیبایی پاسخگو نخواهد بود و باید از طریق عمل انحراف دماغ به اصلاح آن پرداخت.

ناگفته نماند که در چنین مواردی افراد می توانند به طور همزمان جراحی انحراف بینی ( سپتوپلاستی ) و جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) را انجام دهد ، به جراحی همزمان انحراف و زیبایی بینی  در علم پزشکی سپتورینوپلاستی ، اطلاق می گردد.

ایا سپتوپلاستی باعث زیبایی میشود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که انحراف دماغ در قسمت جلویی دماغ نباشد انجام هرگونه عمل برای از بین بردن انحراف در ظاهر دماغ هیچ تغییری ایجاد نمی کند و پس از جراحی انحراف بینی اثری بر روی دماغ بر جای نمی ماند. اما در غیر این صورت با اصلاح انحراف می توان کمی ظاهر دماغ را تغییر داده و زیبا تر کرد. همچنین در صورتی که پزشک بتواند و مراجعه کننده تمایل داشته باشد می توان عمل زیبایی دماغ و اصلاح انحراف را به صورت همزمان انجام داد. برای این کار بهتر است قبل از هر کاری با یک پزشک مجرب و متبحر مشورت کنید و انتظارات خود را از نتیجه عمل به او بگویید.

 

جراحی انحراف بینی

 

عدم رفع انحراف بینی ممکن است چه مشکلاتی را برای اشخاص به وجود آورد؟

همانطور که گفته شد در صورتی که نوع انحراف دماغ به گونه ای باشد که هر دو حفره دماغ مسدود شده باشند ، باید هر چه سریع تر به یک جراح بینی خوب مراجعه کنید. زیرا ممکن است باعث ایجاد سینوزیت و عفونت در بدن شود و در نهایت برای تنفس فرد مشکل ایجاد کند. گرفتگی بینی و مسدود شدن راه تنفس باعث می شود افراد نتوانند به راحتی در طول شب و در زمان استراحت نفس بکشند.
همچنین به دلیل تنفس از راه دهان باعث می شود لب های شما همواره خشک باشد و گاها دچار پوسته ریزی شود.
به همین علت همواره توصیه می شود در صورتی که شاهد علائم ذکر شده در بدن خود یا اطرافیانتان بودید سریعا اقدام به درمان کنید. برای این کار بهتر است ابتدا کمی درباره بهترین جراح بینی شهر خود اطلاعات کسب کنید سپس به ایشان مراجعه کنید.

مدت زمان انجام عمل سپتوپلاستی

یکی از مهم ترین و متداول ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح است این است که این فرایند چه مدت طول می کشد ؟ این سوال ممکن است برای افرادی که همراه آن ها شاغل است بسیار مهم باشد از همین در پاسخ به این سوال باید بگویم که عمل جراحی انحراف بینی ، با توجه به شرایط بیمار و میزان انحراف آن ممکن است حدود 30 الی 90 دقیقه طول بکشد. در صورتی که میزان انحراف بینی کم باشد یا در حین انجام عمل زیبایی مشکلی به وجود نیاید ، این امکان وجود عمل سریع تر از آنچه که فکرش را می کنید انجام شود.

آیا درد عمل انحراف بینی پس از سپتوپلاستی زیاد است؟

با توجه به این که در زمان انجام عمل شما به طور کامل بیهوش هستید طی این پروسه هیچ دردی را احساس نخواهید کرد اما پس از انجام آن و از بین رفتن آثار دارو های بیهوشی و بی حسی این احتمال وجود دارد که شما با مقدار بسیار کمی درد رو به رو شوید که این مورد کاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی ندارد. درد به وجود آمده بر اثر اعمال تغییرات مورد نیاز بر روی بینی بعد از جراحی انحراف بینی و از بین رفتن دارو های بی حسی و بیهوشی می باشد. برای کاهش درد و جلوگیری از بروز مجدد آن پزشک برای شما دارو های مسکنی را تجویز می کند که شما با مصرف منظم و مرتب آن ها می توانید از بروز احساس درد جلوگیری کنید. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی دارو ها را مصرف کنید که درد به تازگی شروع شده باشد تا بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید. در غیر این صورت شما هیچ درد خاصی را تجربه نخواهید کرد. بهتر است توصیه ها و دستورالعمل های جراح بینی خود را به درستی رعایت کنید.

هزینه جراحی انحراف بینی در تهران

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد این نوع عمل زیبایی و درمانی ، یک عمل جراحی درمانی محسوب شده و هزینه این عمل را تمامی بیمه های درمانی تقبل خواهند کرد. 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات