جراحی بینی در افراد سیگاری

افرادی که سیگار مصرف می کنند ، زمانی که برای انجام جراحی بینی به پزشک مراجعه می نمایند ، از آن ها خواسته می شود تا پیش از انجام عمل ، مدتی سیگار را ترک نمایند ، چرا که روند بازسازی و ترمیم طی جراحی بینی در افراد سیگاری آهسته تر خواهد بود .

جراحی بینی در افراد سیگاری

چرا توصیه می شود که پیش از جراحی بینی در افراد سیگاری، مصرف سیگار را قطع شود؟

افرادی که سیگار مصرف می کنند ، عروق ریز پوستی شان آسیب دیده است و باعث می شود تا پس از جراحی ، ترمیم بافت بینی و زخم ها با کیفیت کم تر و کند تر اتفاق بیفتد . حال در صورتی که بیمار حداقل دوهفته قبل از عمل ، از مصرف سیگار خودداری نماید ،  شرایط عروق وی نزدیک به شرایط عروقی در یک فرد سالم خواهد شد و هنگامی که مراحل جراحی بینی انجام می شود ، روند خون رسانی به بافت ها و در نهایت سرعت ترمیم و کیفت بازسازی بیشتر و مطلوب تر خواهد شد .

در اشخاصی که مصرف سیگار دارند ، سیگار سبب می گردد تا عروق خون رسان تنگ بشود و بافت های صدمه دیده که نیاز به ترمیم دارند ، از افراد غیر سیگاری  دیرتر ترمیم بشوند . در این افراد زخم ها کند تر بهبود می یابند . زمانی که فرد متقاضی جراحی ، سیگار استفاده می کند ، باید بداند که مصرف آن عارضه هایی را برایش به دنبال خواهد داشت و در صورتی که دو هفته پیش از جراحی مصرف آن راقطع کند ، میزان عوارض ناشی از مصرف سیگار در روند بهبود زخم و ترمیم بافت ها به میزان چشمگیری کم تر خواهد شد و به سیستم ترمیم کنندگی در بدن افراد غیر سیگاری نزدیک می گردد . همچنین لازم است تا دو هفته پس از عمل نیز فرد سیگار مصرف نکند تا بهبودی مورد نظر حاصل گردد .

علاوه بر توضیحات ذکر شده لازم است گفته شود بیهوشی طی جراحی بینی در افراد سیگاری بسیار سخت خواهد بود و پزشک باید برای بیهوش نمودن آن ها از دارو های بیهوشی و بی حسی با دوز بسیار بالایی استفاده کند. به همین دلیل این افراد پس از جراحی دوره ریکاوری سخت تر و طولانی تری را دارند.

جراحی بینی در افراد سیگاری

آیا کشیدن قلیان قبل از عمل بینی بلامانع می باشد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد سیگاری از جراح خود می پرسند این است که آیا می توانند بعد از عمل بینی شروع به مصرف سیگار نمایند؟ چرا که آن ها بر این باور هستند که کشیدن قلیان بهتر است سیگار است و ضرر کمتری دارد. اما در پاسخ به این افراد باید گفت که قلیان نیز همانند سایر مواد مخدر علاوه بر این که بر روی سلامت فرد تاثیر منفی دارد، بر روی نتیجه جراحی نیز تاثیر منفی و غیر قابل جبرانی می گذارد.

به همین خاطر پزشکان توصیه می کنند مصرف قلیان را نیز همزمان با سیگار متوقف و آن را ترک نمایند. لازم به ذکر است که تمامی محصولاتی که حاوی نیکوتین هستند مانند آدامس نیکوتین دار یا بر چسب های نیکوتین نیز به اندازه خود سیگار و قلیان مضر و خطرناک می باشند چرا که نیکوتین نیزیک زهر اثر گذار بر روی سیستم عصبی است و اعتیاد آور می باشد.

چند روز پس از عمل بینی میتوان سیگار کشید؟

همانطور که در متن فوق و مقاله اقدامات پیش از جراحی بینی به آن اشاره شد افراد باید به مدت 2 قبل از انجام پروسه جراحی و به مدت حدوداً یک ماه بعد از آن از استعمال هر گونه مواد مخدر اجتناب فرمایند، زیرا مصرف دخانیات قبل و بعد از جراحی علاوه بر این که باعث افزایش  شدت تورم می شود، می تواند دوره نقاهت جراحی بینی در افراد سیگاری را نیز کوتاه تر کند. از همین رو بهتر است به توصیه های پزشک گوش دهید و مصرف سیگار را در این مدت زمان قطع کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات