جراحی بینی کج

منظور از جراحی بینی کج ، جراحی بینی با هدف زیبایی در افرادی است که به طور مادرزادی یا تحت تاثیر ضربه بینی شان دچار کجی شده باشد.

جراحی بینی کج

با توجه به اینکه زیبایی صورت به زیبایی کل اعضای آن وابسته است ، یعنی اگر که یکی از اجزای صورت زیبا نباشد موجب می گردد تا کل چهره زیبا به نظر نرسد ، یکی از موارد مهمی که در این امر اثر گذار است تقارن اعضای صورت می باشد. بینی کج باعث عدم تقارن در دو طرف صورت به خصوص در نمای روبروی چهره است. برای جراحی، بینی هایی که خیلی پیچ خورده باشند ، معمولاً جراحی بینی به روش باز انجام خواهد شد.

دلایل انجام جراحی بینی کج

  • از شایع ترین علل مراجعه و اقدام افراد برای انجام جراحی ، ضربه خوردن بینی است که باعث تروما و شکستگی بینی و در نهایت بد فرمی بینی شده است و یک طرف بینی فرو رفته به نظر می رسد.
  • در موارد دیگر ، مشکلات مادر زادی ، مانند عدم رشد کامل یک طرف بینی است و منجر شده تا بینی کج دیده شود.

درمان بینی کج

تنها راه درمان برای افرادی که بینی شان در ظاهر کج باشد عمل جراحی زیبایی بینی است. طی عمل بینی ، جراح بینی با ایجاد تراش های مناسب و با به کار گیری تجربه و مهارت خود بتواند با زیبا سازی بینی و ایجاد تقارن در دو طرف بینی ، منجر به افزایش زیبایی کل چهره فرد شود.

تفاوت جراحی بینی کج با انحراف بینی

لازم به ذکر است که این نوع جراحی، با جراحی انحراف بینی تفاوت دارد. انحراف بینی در واقع انحراف تیغه وسط بینی  یا سپتوم بینی است و علاوه بر ظاهر بینی ، می تواند عملکرد بینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات تنفسی برای فرد به وجود آورد. فردی که با انحراف بینی مواجه است ، لزوما دچار کجی بینی نخواهد بود و تنها در برخی موارد ممکن است که انحراف بینی منجر به کجی ظاهری بینی گردد.

انحراف بینی زیاد ، فرم بینی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و به علت کج شدن تیغه بینی ، سوراخ های بینی مسدود یا گرفته می شوند. لازم به ذکر است که دلیل بروز مشکلات تنفسی بر اثر انحراف بینی ، ناشی از مسدود شدن یکی از سوراخ های بینی یا هر دو سوراخ بینی می باشد.

گاهی نیز تیغه بینی کج می شود ولی فرد هیچ گونه مشکل تنفسی ندارد ، در چنین مواقعی انحراف بینی با کج شدن بینی اشتباه گرفته می شود ، زیرا در حالتی که انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی نشود فقط ظاهر بینی دچار دفرمگی می شود. برای درمان انحراف بینی می بایست فرد تحت جراحی انحراف بینی یا اصطلاحا سپتوپلاستی که در حقیقت نوعی جراحی درمانی بینی است قرار گیرد ، اما برای اصلاح کجی بینی فرد باید جراحی زیبایی بینی انجام دهد.

توجه داشته باشید که امکان انجام همزمان جراحی انحراف بینی و کجی بینی نیز وجود دارد و به این جراحی در اصطلاح پزشکی سپتورینوپلاستی اطلاق می گردد. بدیهی است که تشخیص کج بودن بینی و انحراف بینی از یکدیگر به عهده جراح بینی می باشد .

دلایل سخت بودن جراحی بینی کج

باید گفت که این جراحی که تنها با هدف برطرف کردن انحراف های شدید یا خفیف بینی انجام می شود، یکی از سخت ترین و پیچیده ترین جراحی های زیبایی بینی می باشد. از همین رو همواره توصیه می شود برای انجام این جراحی به یک متخصص خوب و کارآزموده مراجعه فرمایید. علت سخت و پیچیده بودن این جراحی به دلایل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.

  • دلیل اول

این جراحی می تواند به دلیل عدم تقارن در صورت انجام شود. ایجاد بینی صاف که با سایر اعضای صورت هماهنگی و تناسب داشته باشد کمی سخت و دشوار می باشد.

  • دلیل دوم

مسئله دوم مربوط به غضروف موجود در ساختار بینی می باشد. طی انجام جراحی بینی کج، بهترین جراح بینی سعی می کند تا کل ساختار بینی را تغییر دهد تا تقارن و بینی صاف را ایجاد نماید و در نتیجه ظاهر دماغ را بهبود دهد. ولی نتیجه این عمل تحت تاثیر غضروف می باشد. به طوری که اگر جراح با بخیه زدن، گرافت گذاری، برطرف کردن شکستگی های بینی و یا پیوند غضروف نسبت به اصلاح فرم بینی اقدام نماید، ممکن است غضروف بینی به گونه ای رشد کند که مجددا دچار کجی یا انحراف شود و به حالت اولیه خود باز گردد. از همین رو افرادی که این عمل را انجام داده اند باید بدانند که ممکن است پس از گذشت مدت طولانی به جراحی بینی ترمیمی نیاز پیدا کنند.

نکاتی درباره ی جراحی بینی کج

این پروسه تنها در مواردی انجام می شود که بینی بر اثر ضربه یا به طور طبیعی دچار کج شدن و عدم تفارن بینی شده باشد. بنابراین در مواقعی که بینی بعد از عمل دچار کجی شده باشد نیاز است تا جراحی ترمیمی بینی انجام شود. برای مشکلاتی که بر اثر انجام نادرست جراحی به وجود می آیند نیاز است تا جراحی بینی ترمیمی یا عمل ثانویه بینی انجام شود.

آیا برای اصلاح فرم بینی در زمان جراحی بینی کج، نیاز است استخوان شکسته شود؟

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که مراجعه کنندگان برای درمان کجی بینی خود از پزشک می پرسند این است که آیا برای اصلاح بینی کج باید استخوان دماغ را شکست؟ بعضی از مراجعه کنندگان در حین انجام این عمل متقاضی برداشتن قوز بینی و باریک شدن آن هستند. برداشتن قوز بینی باعث پهن شدن آن خواهد شد. از همین رو وقتی این اتفاق می افتد، استخوان های بینی ابتدا باید شکسته شود تا در نزدیکی همدیگر قرار گیرند.

آیا جراحی بینی کج بر روی بینی های شکسته نیز انجام می شود؟

یکی از نادر ترین دلایل کج شدن بینی، شکستن استخوان دماغ می باشد. یک پزشک خوب و مجرب می تواند با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید جراحی، جراحی زیبایی بینی را بر روی تمامی افراد حتی کسانی که بینیشان دچار شکستگی شده است، انجام دهد.

هزینه جراحی بینی کج

جراحي انحراف بيني یک عمل درمانی است و تحت پوشش همه بیمه های درمانی انجام می شود ؛ اما این عمل ، یک عمل زیبایی بینی به شمار می رود و خود فرد باید کل هزینه های جراحی را  پرداخت نماید. لازم به ذکر است که برای اطلاع از هزینه دقیق می بایست به مطب پزشک مراجعه کنید تا ایشان پس از بررسی ها و آنالیزهای لازم ، شما را از هزینه قطعی عمل آگاه سازند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات