جراحی بینی
02 مه

پولیپ بینی

پولیپ بینی نوعی توده ی نرم غیر سرطانی است که در بینی رشد می کند و در مسیر غشای بینی ، با ایجاد حجمی در مجرای بینی باعث بروز اختلال در فرآیند تنفسی می گردد .

پولیپ بینی

چرا پولیپ بینی ایجاد می شود و علائم آن چیست ؟

تقریباً 1 الی 4 درصد افراد دچار پولـیپ بینی شده که بیشتر آن ها مردان و افراد میان سال می باشند .

آلرژی ، آسم ، آبریزش بینی های طولانی مدت و حساسیتی و عفونت های موضعی ، از عوامل بروز پولیپ بینی هستند .

افرادی که صداهای گرفته ای دارند ، آبریزش بینی متداوم دارند ، در ناحیه سر ، صورت و فک بالا خیلی دچار درد می شوند ، روی صورت به خصوص پیشانی همیشه احساس فشار دارند ، خرناس می کشند و در حس بویایی دچار مشکل شده اند ، ممکن است به عارضه ی پولیپ بینی ، مبتلا باشند .

چگونه می توان پولیپ بینی را تشخیص داد ؟

به طور معمول یک جراح بینی ، متخصص گوش و حلق و بینی به راحتی به کمک چراغ قوه پزشکی و مشاهده درون بینی ، می تواند این عارضه را تشخیص دهد . در مواردی که لازم باشد تا از وجود عارضه مطمئن شویم ، به کمک آندوسکوپی بینی ، سی تی اسکن یا  MRI  ، تست آلرژی و آزمایش تشخیص فیبروز کیستی ، ازوجود پولـیپ بینی مطمئن خواهیم شد .

همچنین لازم به ذکر است که مهم ترین راه تشخیص و بارز ترین نشانه وجود پولیپ بینی انسداد تنفسی است ، که در بیشتر موارد با خشکی گلو نیز همراه است .

درمان پولیپ بینی

برای درمان و کوچک کردن پولـیپ بینی ، همچنین به منظور کاهش میزان التهاب ، دارو های ضد التهابی تجویز می گردد. در صورتی که درمان با دارو ، مثمر ثمر نباشد ، درمان پولیپ تنها با جراحی پولـیپ بینی امکان پذیر خواهد بود .

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص جراحی گوش و حلق و بینی –  جراح پلاستیک بینی و صورت

( جراحی بینی )

جراحی بینی | جراح بینی تهران