استئوتومی در جراحی بینی

استئوتومی در جراحی بینی

هنگامی که بخواهیم قوز بینی را ( که باعث می شود تا بینی از زاویه مقابل زیبا به نظر نرسد ) از بین ببریم ، تا یک بینی طبیعی داشته باشیم ، باید دیواره ی استخوان بینی و ضایعه ی بالارونده در استخوان کناره ی بینی را بشکنیم . این عمل که با کمک ابزار خاصی صورت می گیرد را ، در علم پزشکی ، استئوتومی در جراحی بینی می نامیم .

استئوتومی در جراحی بینی

با توجه به این که غضروف لترال بالایی به استخوان بینی اتصال دارد ، این شکستن را استئوتومی لترال یا خارجی نیز می نامند .

هنگامی که این شکستن به همراه استئوتومی میانی انجام بشود ، نوعی ابزار به کار گرفته می شود که آن را استئوتوم مدیال می نامند . این ابزار قطری در حدود دو تا سه میلی متر دارد ، که در موقع برداشتن قوز روی پل بینی در دو طرف قرار داده شده و منجر می گردد تا استخوان بینی از دو طرف دارای حرکت باشد . کلیه اعمالی که در این موقع انجام می گردد را استئوتومی در جراحی بینی می نامیم .

استئوتومی در جراحی بینی ، با هدف جراحی زیبایی بینی الزامی است زیرا به کمک آن قوز بینی از بین رفته و قوس روی پل بینی ایجاد می شود .

تذکر :

در بعضی از عمل های جراحی بینی ، نظیر جراحی بینی ترمیمی ، امکان این که  استئوتومی نیاز نباشد ، و جود دارد .

در حالت کلی می توان گفت ، استئوتومی با توجه به ضربه ای و تروماتیک بودن ، از عوامل مهم بروز کبودی ، ورم و التهاب بینی و اطراف چشم است ، به همین علت است که اسفاده از کمپرس سرد ، پس از اتمام جراحی بینی تا 24 ساعت اولیه پس از جراحی بینی توصیه می شود .

همچنین لازم به ذکر است در صورتی که جراح بینی از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد ، میزان کبودی ناشی از استئوتومی در جراحی بینی کاهش می یابد .

 

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص جراحی گوش و حلق و بینی –  جراح پلاستیک بینی و صورت

عمل بینی – جراح بینی – جراحی بینی ترمیمی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر بهزاد شهرجردی

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات