جراحی بینی

پولیپ بینی

پولیپ بینی نوعی توده ی نرم غیر سرطانی است که در بینی رشد می کند و در مسیر غشای بینی ، با ایجاد حجمی در مجرای بینی باعث بروز اختلال در فرآیند تنفسی می گردد. این عارضه در میان بسیاری از متقاضیان جراحی بینی مشترک است. در صورت مراجعه به مطب دکتر بهزاد شهرجردی ، جراح بینی تهران ، و انجام جراحی تحت نظر ایشان برای همیشه از مشکلات و ناهنجاری های بینی خود رهایی می یابید.

چرا پولیپ بینی ایجاد می شود و علائم آن چیست ؟

تقریباً 1 الی 4 درصد افراد دچار پولـیپ بینی شده که بیشتر آن ها مردان و افراد میان سال می باشند.

آلرژی ، آسم ، آبریزش بینی های طولانی مدت و حساسیتی و عفونت های موضعی ، از عوامل بروز پولیپ بینی هستند.

افرادی که صداهای گرفته ای دارند ، آبریزش بینی متداوم دارند ، در ناحیه سر ، صورت و فک بالا خیلی دچار درد می شوند ، روی صورت به خصوص پیشانی همیشه احساس فشار دارند ، خرناس می کشند و در حس بویایی دچار مشکل شده اند ، ممکن است به عارضه ی پولیپ بینی ، مبتلا باشند.

پولیپ بینی

چگونه می توان پولیپ بینی را تشخیص داد ؟

به طور معمول یک جراح بینی ، متخصص گوش و حلق و بینی به راحتی به کمک چراغ قوه پزشکی و مشاهده درون بینی ، می تواند این عارضه را تشخیص دهد.

در مواردی که لازم باشد تا از وجود عارضه مطمئن شویم ، به کمک آندوسکوپی بینی ، سی تی اسکن یا  MRI ، تست آلرژی و آزمایش تشخیص فیبروز کیستی ، ازوجود پولـیپ بینی مطمئن خواهیم شد.

همچنین لازم به ذکر است که مهم ترین راه تشخیص و بارز ترین نشانه وجود پولیپ بینی انسداد تنفسی است ، که در بیشتر موارد با خشکی گلو نیز همراه است.

چه زمانی برای درمان پولیپ بینی ، مراجعه به پزشک متخصص ضرورت می یابد ؟

چنانچه علائم پولیپ بینی تداوم یافته و بیش از ۱۰ روز به طول بیانجامد می بایست حتما به پزشک ، مراجعه کرد. لازم به ذکر است که علائم پولیپ بینی مشابه بیماری سینوزیت مزمن و بسیاری دیگر از بیماری ها همچون ، سرماخوردگی می باشد.

اما به طور کلی با مشاهده علائم ذیل ، باید حتما به پزشک مراجعه نمود :

• اختلال حادّ در عملکرد تنفسی
  • بدتر شدن بیماری به طور ناگهانی
  • بروز التهاب شدید در نواحی اطراف چشم ها
  • اشکال در بینایی اعم از اختلال در حرکات چشم ، کاهش بینایی و دو بینی
  • تشدید سردرد ، همراه با افزایش درجه حرارت بدن یا عدم توانایی در نگاه داشتن سر رو به جلو

دلایل ایجاد پولیپ بینی

تاکنون هیچ گونه دلیل قطعی منوط بر دلیل ایجاد پوليپ بيني ارائه نشده است ؛ یعنی هنوز دلیل این که چرا برخی افراد توسعه دهنده التهابات مزمن هستند ، یا این که چرا در برخی افراد وجود التهابات مداوم ، منجر به ایجاد پولیپ می شود و در سایر افراد این اتفاق رخ نمی دهد ، مشخص نشده است.

مطابق شواهد موجود می توان اذعان نمود که واکنش سیستم ایمنی و همچنین نشانگرهای شیمیایی افرادی که مستعد تولید پولیپ هستند ، در قیاس با افرادی که پولیپ تولید نمی کنند کاملا متفاوت است.

پولیپ بینی

چه عواملی احتمال بروز پولیپ را افزایش می دهند؟

عواملی همچون عفونت یا آلرژی که سبب تحریک طولانی مدت بینی یا ورم مسیر عبور هوا می شوند ، شکل گیری پولیپ را محتمل می سازند. بروز پولیپ با مشکلاتی همچون تنگی نفس ، حساسیت به آسپیرین ، عفونت قارچی سینوس و تشکیل کسیت فیبروز همراه است.

پولیپ بینی در چه سنی رخ می دهد ؟

پوليپ می تواند در هر رده سنی به وقوع بپیوندد ، اما شیوع آن در افراد میانسال بیشتر است و غالبا خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

لازم به ذکر است که پولیپ می تواند در هر نقطه ای از مسیرهای بینی و سینوس ها تشکیل گردد ؛ اما غالبا در مناطقی که سینوس ها در موقعیتی نزدیک به دماغ ، استخوان گونه و چشم ها واقع شده اند شاهد ایجاد آن هستیم.

پیشگیری

رعایت یک سری نکات به شما کمک می کند که از وقوع پولیپ بینی یا بروز مجدداً آن جلوگیری کنید.

کنترل حساسیت و تنگی نفس : در این راستا دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک را دنبال کرده و در صورت مؤثر واقع نشدن مراقبت های انجام شده ، از او بخواهید روند درمانی دیگری برایتان در نظر بگیرد.

اجتناب از تحریک بینی : تا حد امکان از استشمام ذرات معلق هوا همانند مواد حساسیت زا ، دود دخانیات ، گاز شیمیایی و غبار که سبب ورم یا التهاب بینی و سینوس می شوند ، امتناع کنید.

رعایت بهداشت : دستهایتان را مرتب بشویید. این امر احتمال انتقال عوامل باکتریایی به دستگاه تنفسی را که موجب التهاب سینوس ها و مسیرعبور هوا در بینی می شوند ، کاهش می دهد.

پولیپ معمولاً در هر دو سوراخ بینی نمود پیدا می کند. در صورت پیدایش توده تنها در یکی از حفره های دماغ ، احتمال آن که نشان دهنده عارضه دیگری به غیر از پولیپ باشد ، بیشتر است.

درمان پولیپ بینی

در حالت کلی ، مقصود از درمان پوليپ بيني کاهش اندازه پولیپ یا برطرف نمودن کامل آن می باشد.

قدم اول برای درمان و کوچک کردن پولـیپ بینی ، همچنین به منظور کاهش میزان التهاب ، دارو درمانی و تجویز دارو های ضد التهاب تجویز می گردد ؛ به نحوی که با دارو درمانی می توان پولیپ های با سایز بزرگ را کوچک تر کرد و حتی در مواردی آن ها را از بین برد.

در صورتی که درمان با دارو ، مثمر ثمر نباشد ؛ درمان این عارضه تنها با جراحی امکان پذیر خواهد بود.

جراحی پولیپ بینی

چنانچه با استفاده از دارو درمانی نتوان اندازه پولیپ بینی را کاهش داده یا از بین برد ، امکان دارد به منظور از بین بردن پولیپ ها و اختلالاتی که سبب التهاب سینوس ها و در نتیجه پیدایش عارضه مذکور می شوند ؛ نیاز به انجام جراحی آندوسکوپیک ضرورت یابد.

لازم به ذکر است که احتمال دارد جراحی پوليپ بيني نتایج دائمی نداشته باشد ، چرا که غالبا پولیپ ها بازگشت پذیر می باشند.

البته معمولا بعد از جراحی پوليپ بيني به منظور پیشگیری از بازگشت پولیپ ، اسپری های کورتیکو استروئید برای بیمار تجویز می گردد.

عوارض

مشخصاً پولیپ بینی عوارضی نیز در پی دارد ؛ چرا که به سبب آن مسیر عبور هوا در بینی مسدود شده و بینی ملتهب می گردد. از جمله عارضه های احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• وقفه تنفسی در خواب : بدین صورت است که در طول خواب نفس شما متوقف شده و پس از چند ثانیه مجدداً به عمل خود ادامه می دهد. این چرخه هنگام خواب ممکن است چندین بار تکرار شود ؛ به همین دلیل آپنه خواب می تواند از جمله عوارض خطرناک پولیپ بینی محسوب شود.
  • تشدید آسم : سینوزیت مزمن می تواند سبب وخیم تر شدن آسم و نفس تنگی فرد شود.
  • عفونت سینوس : پولیپ بینی ، شما را به میزان بیشتری در معرض خطر عفونت های مربوط به سینوس قرار می دهد.
ثبت نام
بازخورد درون خطی