جراحی بینی

پولیپ بینی

پولیپ بینی نوعی توده ی نرم غیر سرطانی است که در بینی رشد می کند و در مسیر غشای بینی ، با ایجاد حجمی در مجرای بینی باعث بروز اختلال در فرآیند تنفسی می گردد.

چرا پولیپ بینی ایجاد می شود و علائم آن چیست ؟

تقریباً 1 الی 4 درصد افراد دچار پولـیپ بینی شده که بیشتر آن ها مردان و افراد میان سال می باشند.

آلرژی ، آسم ، آبریزش بینی های طولانی مدت و حساسیتی و عفونت های موضعی ، از عوامل بروز پولیپ بینی هستند.

افرادی که صداهای گرفته ای دارند ، آبریزش بینی متداوم دارند ، در ناحیه سر ، صورت و فک بالا خیلی دچار درد می شوند ، روی صورت به خصوص پیشانی همیشه احساس فشار دارند ، خرناس می کشند و در حس بویایی دچار مشکل شده اند ، ممکن است به عارضه ی پولیپ بینی ، مبتلا باشند.

پولیپ بینی

چگونه می توان پولیپ بینی را تشخیص داد ؟

به طور معمول یک جراح بینی ، متخصص گوش و حلق و بینی به راحتی به کمک چراغ قوه پزشکی و مشاهده درون بینی ، می تواند این عارضه را تشخیص دهد.

در مواردی که لازم باشد تا از وجود عارضه مطمئن شویم ، به کمک آندوسکوپی بینی ، سی تی اسکن یا  MRI ، تست آلرژی و آزمایش تشخیص فیبروز کیستی ، ازوجود پولـیپ بینی مطمئن خواهیم شد.

همچنین لازم به ذکر است که مهم ترین راه تشخیص و بارز ترین نشانه وجود پولیپ بینی انسداد تنفسی است ، که در بیشتر موارد با خشکی گلو نیز همراه است.

چه زمانی برای درمان پولیپ بینی ، مراجعه به پزشک متخصص ضرورت می یابد ؟

چنانچه علائم پولیپ بینی تداوم یافته و بیش از ۱۰ روز به طول بیانجامد می بایست حتما به پزشک ، مراجعه کرد. لازم به ذکر است که علائم پولیپ بینی مشابه بیماری سینوزیت مزمن و بسیاری دیگر از بیماری ها همچون ، سرماخوردگی می باشد.

اما به طور کلی با مشاهده علائم ذیل ، باید حتما به پزشک مراجعه نمود :

• اختلال حادّ در عملکرد تنفسی
  • بدتر شدن بیماری به طور ناگهانی
  • بروز التهاب شدید در نواحی اطراف چشم ها
  • اشکال در بینایی اعم از اختلال در حرکات چشم ، کاهش بینایی و دو بینی
  • تشدید سردرد ، همراه با افزایش درجه حرارت بدن یا عدم توانایی در نگاه داشتن سر رو به جلو

دلایل ایجاد پولیپ بینی

تاکنون هیچ گونه دلیل قطعی منوط بر دلیل ایجاد پوليپ بيني ارائه نشده است ؛ یعنی هنوز دلیل این که چرا برخی افراد توسعه دهنده التهابات مزمن هستند ، یا این که چرا در برخی افراد وجود التهابات مداوم ، منجر به ایجاد پولیپ می شود و در سایر افراد این اتفاق رخ نمی دهد ، مشخص نشده است.

مطابق شواهد موجود می توان اذعان نمود که واکنش سیستم ایمنی و همچنین نشانگرهای شیمیایی افرادی که مستعد تولید پولیپ هستند ، در قیاس با افرادی که پولیپ تولید نمی کنند کاملا متفاوت است.

پولیپ بینی

پولیپ بینی در چه سنی رخ می دهد ؟

پوليپ بيني می تواند در هر رده سنی به وقوع بپیوندد ، اما شیوع آن در افراد میانسال بیشتر است و غالبا خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

لازم به ذکر است که پولیپ می تواند در هر نقطه ای از مسیرهای بینی و سینوس ها تشکیل گردد ، اما غالبا در مناطقی که سینوس ها در موقعیتی نزدیک به بینی ، استخوان گونه و چشم ها واقع شده اند شاهد ایجاد آن هستیم.

درمان پولیپ بینی

در حالت کلی ، مقصود از درمان پوليپ بيني کاهش اندازه پولیپ یا برطرف نمودن کامل آن می باشد.

قدم اول برای درمان و کوچک کردن پولـیپ بینی ، همچنین به منظور کاهش میزان التهاب ، دارو درمانی و تجویز دارو های ضد التهاب تجویز می گردد ، به نحوی که با دارو درمانی می توان پولیپ های با سایز بزرگ را کوچک تر کرده و حتی در مواردی آن ها را از بین برد.

در صورتی که درمان با دارو ، مثمر ثمر نباشد ؛ درمان پولیپ تنها با جراحی پولـیپ بینی امکان پذیر خواهد بود.

جراحی پولیپ بینی

چنانچه با استفاده از دارو درمانی نتوان اندازه پولیپ بینی را کاهش داده یا از بین برد ، امکان دارد به منظور از بین بردن پولیپ ها و اختلالاتی که سبب التهاب سینوس ها و در نتیجه پیدایش پولیپ می شوند ؛ نیاز به انجام جراحی آندوسکوپیک ضرورت یابد.

لازم به ذکر است که احتمال دارد جراحی پوليپ بيني نتایج دائمی نداشته باشد ، چرا که غالبا پولیپ ها بازگشت پذیر می باشند.

البته معمولا بعد از جراحی پوليپ بيني به منظور پیشگیری از بازگشت پوليپ بيني ، اسپری های کورتیکو استروئید برای بیمار تجویز می گردد.

8 thoughts on “پولیپ بینی

1. tinyurl.com - نوامبر 23, 2019 در 4:57 ب.ظ

The other day, while I was at work, my sister stole my iphone and tested
    to see if it can survive a forty foot drop, just
    so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views.

I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

2. coconut oil on - نوامبر 25, 2019 در 11:15 ق.ظ

If some one desires to be updated with latest technologies then he
    must be pay a quick visit this website and be up to date daily.

3. ps4 games - دسامبر 6, 2019 در 10:29 ب.ظ

I’m gone to inform my little brother, that he should also visit this webpage
    on regular basis to obtain updated from hottest news update.

4. quest bars cheap - دسامبر 9, 2019 در 6:40 ق.ظ

What’s up, I desire to subscribe for this
    website to take hottest updates, therefore where can i do it please assist.

5. ps4 games - دسامبر 12, 2019 در 2:13 ق.ظ

Hmm is anyone else having problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.

6. coconut oil - دسامبر 16, 2019 در 7:56 ب.ظ

I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.

Is this a paid theme or did you customize
    it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one
    today.

7. free trial match.com - دسامبر 31, 2019 در 9:09 ق.ظ

Hey I know this is off topic but I was wondering if you
    knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for
    quite some time and was hoping maybe you would have some experience
    with something like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

8. sling tv - ژانویه 28, 2020 در 10:20 ب.ظ

Yes! Finally someone writes about sling tv.

7 + ده =